Ruotsinkielinen paikallisradio YLE Östnyland uutisoi menneellä viikolla kaupungin toimistojen kesäaukioloista. Jutussa oli mm. haastateltu paikallista kaupunginvaltuutettua, joka suhtautui kriittisesti nykyjärjestelyihin pitäen kesä aukioloaikoja virkamiesten päähänpistona.  Porvoossa virkamiehet kuitenkin toimivat poliitikkojen tekemien päätösten pohjalta ja heidän asettamien valtuuksien puitteissa.

Palveluntarjonta on kesällä suppeampi kaupungin työntekijöiden viettäessä lakisääteisiä lomapäiviään kuten suurin osa suomalaisista. Heinäkuussa kaupungin eri toimipisteet kuten koulutustoimi, nuorisotoimi ja kaupunkikehityksen toimistot pistävät ovensa säppiin vaihdellen kahdesta viikosta kuukauteen.  Myös kaupungin ylin johto on lomalla kaupungin luottamushenkilöiden ollessa kesälaitumilla. Lomat eivät kuitenkaan vaikuta merkittävästi elintärkeisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin paitsi, että niitä tarjotaan karsitusti ja palvelut keskitetään Läntiselle eli Näsin terveysasemalle.

Yksi syy karsituille kesä aukioloille on varmasti ollut lomien hankala yhteensovittaminen. Kesätyöntekijäthän palkataan pääsääntöisesti kesäkuulle ja he tarvitsevat siinä missä muutkin uudet työntekijät perehdytystä työtehtäviinsä. Lisäksi hyvää palvelua voi olla hankala taata vajaamiehityksellä. Toki kustannussäästöilläkin on oma merkityksensä. Suurin osa henkilökohtaista palvelua vaativista käynneistä myös hoidetaan ennen lomia, kuten oppilaiden ilmoittaminen ensimmäiselle luokalle, päiväkotipaikat, opiskelupaikkojen vastaanottamiset ym. Omakotitalon rakentajatkin tavoittavat kaupungininsinöörejä kesällä. Jos palvelun taso ei yksittäisen toiminnon kohdalla vastaa kysyntää, on asiaa syytä harkita uudelleen.

Kaupunki on kesän alussa ottanut käyttöön uuden asiakaspalvelupisteen Kompassin, joka palvelee kuntalaisia yhden luukun periaatteella koko kesän ajan Rihkamatorilla sijaitsevassa Kunnantalossa. Yksi ympärivuotisen palvelupisteen etuja on ehdottomasti se, että Kompassissa pystyy maksamaan kaupungin lähettämiä laskuja. Tämä helpottaa merkittävästi mm. vanhusten arkea, sillä pankit siirtävät yhä enemmän palvelujaan verkkoon kuten konttorissa tapahtuvan käteisnoston ja laskujen maksun. Palvelupisteellä pystyy myös lunastamaan kalastuslupia ja täyttämään erinäisiä lomakkeita. Kaupunki on myös ottanut laajasti käyttöön e-asioinnin  uusilla verkkosivuillaan. Jopa pysäköintivirhemaksujen oikaisupyynnön voi tätä nykyä tehdä netissä, vaikkapa laiturinnokassa.

Kannattaa myös muistaa, että hätätilanteissa myös kaupungin virkamiehet ovat tavoitettavissa puhelimitse ja varmasti sähköpostillakin pienellä viiveellä.

 

Tim Karike

Kunnallisvaaliehdokas
nuorisovaltuutettu

 

 

Blogg: Ovatko kesäaukiolot riittävät?